2. tehtävä: Työssäoppimispaikan tuotteet

TUOTENEUVONTA


Yleistä liikkeessä
Olen töissä Hämeenlinnan Prismassa teollisten osastolla päivittäistavaraosastolla. Teollisen osastoihin kuuluvat mehut, keksit, säilykkeet, UHT-maidot, pastat, riisit, murot, myslit, hiutaleet, makeuttaminen, kahvi, tee, mausteet, leivonta-aineet, ketsupit, sinapit, kastikkeet, hillot, karkit, pähkinät, lastenruoat, vaipat, eläintenruoat sekä pesuaineet. Valikoima on niin suuri, että jokaiselle löytyy jotain.

Tuotetietoutta pitää omata sen verran että tietää perustiedot joka osaston tuotteista. Apua löytyy tarvittaessa työkavereilta, joilla on tuotetietoutta vielä vähän enemmän ja joilla on enemmän kokemusta työstä ja kiperistä kysymyksistä. Asiakkaat kyselevät erityisesti luomutuotteiden perään.

Liikkeen osaston vastaaville on tarjottu koulutusta liittyen osaston vastaavan tehtäviin, esimerkkinä nyt lihaosasto. Lihaosaston vastaaville opetetaan esimerkiksi se, että kuinka paljon lihoja kannattaa tilata, ettei tilaa liikaa ja lihoja jää yli hirveästi. Se taas tuhlaa työaikaa, kun on paljon tavaraa varastossa.

Oma tuoteneuvonnan näyttö

Tuoteneuvonnan näyttöni tulee olemaan tuoremehuista. Pyrin, että siitä tulee opettavainen. En tällä tarkoita pelkästään itseäni vaan toivon opettavani myös tuotteiden avulla asiakkaita. Tulen toteuttamaan sen 20.päivä syyskuuta lauantaina, 10-16 aikaan, jolloin asiakkaita on eniten liikkeellä. Toteutan sen mehu-osastolla, toivoen että leipä- ja juusto-osastolla olevat asiakkaat eksyisivät maistelemaan mehuja mehu-osastolle. Sen kautta niin sanottu valtavirta kulkee.

Etsin näyttöä varten tietoja internetistä, varsinkin God Morgonin omilta suomenkielisiltä sivuilta. Tietoa löytyy myös esimerkiksi Arlan sivuilta. Netistä löytyy hyvin tietoa ja kaikki olennaiset tiedot, joita tarvitsen.

Tavoittelen parasta arvosanaa näytöstä. Tulen sen saavuttamaan olemalla reipas, oma-aloitteinen ja luova. Minulla on selvä oma visio näytöstäni. Panostan erityisesti tuotetietouteen joka on olennaisin asia tässä näytössä. Aion seurata tavoitteideni saavuttamista työpaikkaohjaajani kanssa, myyntilukujen avulla ja yleisen palautteen kautta.

Tuote-esittelyn suunnittelu

kuvalähde: www.godmorgon.com


Tuote
Tuote-esittelyn aiheena on God Morgon Green Juicing (Porkkana-appelsiini, punajuuri-omena)-mehut sekä God Morgon Mango-Passion-mehu.

Saatavuus, tuote-esittelyn paikka

Mehuja löytyy Suomesta kaikkien isojen ketjujen (S-ryhmä, Kesko, Suomen Lähikauppa Oy) valikoimista. Pidän tuote-esittelyn Hämeenlinnan Prismassa, jossa on myös laaja valikoima God Morgonin mehuja. Esittely on hyvä pitää mehuosastolla. Se on kätevä tapa tehdä mahdollista lisämyyntiä ja herättää asiakkaan mielenkiintoa. Noin yleisesti asiakkaat kiertävät kaupassa maito- ja juustohyllyjen kautta kassoille, ja mehuhylly on juurikin juustohyllyn vieressä. Näin suurin osa asiakkaista huomaa mahdollisuuden maistella mehuja.

Prisman juuret perustuu sata vuotta sitten perustettuihin osuuskauppoihin, jotka perustettiin vastaamaan kuluttajien tarpeisiin. Ihmiset halusivat laadukkaita tuotteita edullisesti. Tämä oli osa Prisman liikeideaa ja sitä se on vieläkin. Prisma on tarkoitettu lapsiperheille, myymälät sijaitsevat keskeisillä paikoilla ja hyvien liikenneyhteyksien päässä. Nämä kaikki kuuluvat Prisman liikeideaan. Prismasta löytyy laaja valikoima tarpeellisia sekä laadukkaita tavaroita ja palveluita kohtuulliseen hintaan.

Tuotteen ominaisuudet

Mehut säilyvät juomakelpoisina avaamattomana jääkaapissa purkissa lukevaan päivämäärään asti alle +8-asteessa. Avattuina mehut säilyvät 7 päivää (alle +8-asteessa). Mehutölkit kestävät valoa mutta niitä suositellaan säilyttämään jääkaapissa, varjossa tai viileässä paikassa. Tölkissä on kätevä muovikorkki, joka tekee mehutölkistä vielä käytännöllisemmän ja se kestää kulutusta siten paremmin. Korkin voi kierrättää, niin kuin tölkinkin. Tölkki huuhdellaan ensin, sitten litistetään, laitetaan korkki takaisin paikoilleen ja viedään kierrätyskartonki astiaan.

Mehutölkkien ulkonäössä on panostettu tuoreuden esilletuomiseen. Varsinkin Green Juicing- mehujen purkeissa - mehutölkissä on kuvassa kaikki ne tuoreet raaka-aineet, joista mehut ovat valmistettu. Kaupallinen laatu on siis tässä isossa elementissä ja se on tuotu ulkonäöllä esiin. Tölkki sisältää laadukasta mehua ja oikein säilytettynä siitä voi nauttia huoletta.

Green Juicing-mehut ovat puolet vihanneksia, puolet hedelmiä. Vihannekset tuovat mehuun energian ja hedelmät herkullisen maun. Makuina on porkkana-appelsiini ja punajuuri-omena. Vanha suosikki Mango-passion taas on kahden eksoottisen hedelmän seos. Niistä syntyy sopivan kirpeä, mutta maukas mehu.

kuvalähde: uppsala.matvaran.se

Ominaisuus, etu, hyöty

Green Juicing-mehuissa puolet mehusta ovat vihanneksia. Vihannekset antavat uutta energiaa ja oman makunsa mehuun. Mehu toimii siis pikaiseen energian tarpeeseen, se toimii sekä välipalaksi että aamun aloittajaksikin.

Puolet mehusta on taas siten hedelmiä. Hedelmät tuovat mehuun herkullista makua. Hedelmät ja vihannekset löytävät siis täydellisen harmonian energiapitoisena mutta herkullisena mehuna.

Green Juicing-mehujen hedelmät ja vihannekset tulevat suoraan luonnosta. Tiedät juodessasi, että olet juomassa puhdasta ja tuoretta mehua, puhtaista ja tuoreista raaka-aineista. Tämän ansiosta mehu maistuu raikkaalta ja maukkaalta.

Punajuuri-omena-mehussa on 37,5% C-vitamiinia päivän saantisuosituksesta. C-vitamiiniin mehun tuo Acerola-marja. Mehulla on siis hyviä terveysvaikutuksiakin.

Mehuista löytyy paljon eri raaka-aineita. Siten ne poikkeavat muista perustuoremehuista, joissa makuja on korkeintaan kaksi. Raaka-aineiden paljous mahdollistaa aivan uudenlaisen mehun ja uudenlaisen maun.

Mango-Passion-mehun eksoottinen yhdistelmä mahdollistaa maukkaan tuoremehun. Se on hieman uudenlainen ja poikkeaa vanhoista tutuista tuoremehuista. Mango ja passion tekevät herkullisen yhdistelmän ja se on varmasti avain sen suosioon.

Mehut ovat käytettävissä smoothieihin ja muihin resepteihin. Green Juicing-mehuille on kehitetty parikin esimerkkiä. Ne toimivat hyvänä pohjana myös ruoanlaitossa ja leivonnassa. Täten Green-Juicing mehut eivät siis ole pelkkiä tuoremehuja, vaan niillä on useampia käyttötapoja.

Pakkaus on kokonaan kierrätettävä. Korkkia myöten pakkauksen voi laittaa kierrätyskartonkiastiaan. Näin kierrätys jatkuu ja maapallo kiittää!

Mehuilla on houkuttelevan hyvännäköiset purkit. Erityisesti Green Juicing-mehujen kannessa olevat tuoreet raaka-aineet herättävät mielenkiinnon. Parhaimmassa tapauksessa purkki voi auttaa ostopäätöksen kanssa.

Mehut ovat yhden litran mehutölkeissä. Litran mehutölkki on sopiva koko, ei liian iso, mutta ei liian pienikään, varsinkin jos haluaa vain kokeilla. Se on siltikin riittoisa ja riittää kovemmallekkin kuluttajalle.


Prisman mehuhylly
Haastajat

Verrattaessa vihermehuihin, God Morgonilla ei ole siinä kategoriassa muita vastuksia. Mutta Mango-passion-mehua ja muuten ajatellen God Morgonin mehujen suurimpia haastajia ovat Tropicana, Rainbow, Valio, Brämhults, Marli ja Innocent. Niistä suurin on maailman suurin mehunvalmistaja Tropicana, jolla on maineikas historia mehunvalmistajana. Tropicanan mehut on ollut esillä mainoksissa paljon ja Tropicanasta syntyy raikas kuva mieleen. Arla Ingman, joka toimittaa myös God Morgonin mehuja, toimittaa myös Tropicanan mehuja.
 
Seuraavaksi haastajaksi mainitsisin Valion, jonka mehuvalikoima on todella laaja. Esimerkiksi Prismassa ne sijaitsevat lähellä God Morgonin mehuja, yhtälailla kun Tropicanaakin. Valion läheisyys ja suomalaisuus on iso valttikortti heille.  Toinen suomalainen, Marli, on myös huomattava haastaja todella laajalla valikoimallaan. Marlilla on monta suomalaiselle tuttua ja turvallista tuotemerkkiä.
S-ryhmän kaupoissa myös iso haastaja on Rainbow. Rainbowin mehut ovat hyvälaatuisia ja edullisia. Hinta on valttikortti, mutta Rainbowilla ei ole vihermehua tai mango-passionin kaltaista eksoottista yhdistelmää valikoimassaan.

Huomioisin myös pienet haastajat - Innocentin ja Brämhultsin. Innocentin mehuvalikoima ei ole yhtä komea kuin heidän smoothievalikoima, mutta vaihtoehtoja löytyy jo. Brämhults muistuttaa Innocentia, mutta se tulee lähempää eli naapurimaastamme Ruotsista ja sen mehuvalikoima on hieman parempi. Nämä pienet haastajat hyvin suunnitelluilla ja huomiota herättävillä pakkauksillaan saa jo monien päät kääntymään. Mehut ovat myös laadukkaita ja hyvän makuisia ja ne tulee ottaa huomioon mehujen välisessä kilpailussa.

Mehuhyllyssä nämä kaikki on lähellä toisiaan ja hylly on täynnä valikoimaa, jotta jokaiselle löytyisi oma vaihtoehto. Hyllystä kuuluu löytyä brändituote (tässä tapauksessa God Morgon ja Tropicana), haastaja (Valio) ja edullinen tuote (Rainbow). Näin kilpailua saadaan edistettyä ja jokaisen merkin myyntiä kasvatettua.

Kohderyhmä

Green Juicing-mehut ovat nuorekkaita ja sille pitäisinkin kohderyhmänä 19-25-vuotiaita nuoria naisia. Terveydestä on alettu pitämään tehokkaammin huolta ja terveelliset elämäntavat ovat suosiossa nuorilla aikuisilla. Mehujen raaka-aineet ovat suoraan luonnosta, ja tuoreus onkin tärkeää. Itseään kunnossa pitävät miehet voivat innostua vihermehun ideasta, mutta valitsin naiset, koska he seuraavat enemmän trendejä ja ovat uskaliaampia kokeilemaan uutuuksia.

Vihermehut ovat pikkuhiljaa alkaneet rantautua tänne Suomeenkin. Ruotsin puolella ne ovat olleet jo kovassa suosiossa. Ihan perheen pienimmät voivat vieroksua mehun makua, joka on uudenlainen. Mehu, jossa on puolet vihanneksia ja puolet hedelmiä ei ole tavanomainen yhdistelmä. 

Myyntipuhe

Green Juicing yhdistää hyödyn ja nautinnon mehussa. Mehu on puoliksi vihanneksia ja puoleksi hedelmiä, jotka tulevat suoraan luonnosta. Hyvää tekevät vihannekset antavat energiaa ja mehujen hedelmät tuovat herkullisen makunsa mukaan. Nämä Green Juicing-uutuudet ovat maultaan porkkana-appelsiini sekä punajuuri-omena. Vihermehujen lisäksi löytyy kestosuosikki Mango-passion, mehu joka poikkeaa tavanomaisesta tuoremehusta makuyhdistelmällään. Raikas mango ja kirpeähkö passionhedelmä tekevät täydellisen parin ja lopputuloksena on herkullinen täysmehu.

Vihermehut sisältävät runsaasti vihanneksia. Vihermehu on virkistävä ja herkullinen – vihreää energiaa maukkaimmassa muodossaan. Porkkana-appelsiinissa löytyy porkkanoiden makeutta ja auringossa kypsyneiden appelsiinien virkistävää makua. Punajuuri-omenassa maistat punajuuren lämpimiä sävyjä ja läpi pistää karpalon aromikas maku. Mango-passion on eksoottinen makuyhdistelmä, jossa yhteen litraan mehua on käytetty noin 2kg hedelmää.

Tulosten seuranta

Aion seurata tavoitteideni saavuttamista työpaikkaohjaajani kanssa, myyntilukujen avulla ja yleisen palautteen kautta. Tavoitteena olisi selkeästi kasvattaa mehujen myyntiä ja tuoda Green Juicing-mehut ihmisten tietoisuuteen paremmin. Mango-Passion on jo suosittu mehu, ja pyrin sen suosiota jatkamaan tuplaamalla myynnin. Uskon, että varsinkin viimeisenä mainittu mehu tulee myymään hyvin ainutlaatuisen makunsa vuoksi. Silti se ei ole liian rohkea veto, niin kuin Green Juicing-mehut ovat.


Tilaan mehut 16.päivä Prismaan ja otan yhteyttä, jos saisin muuta materiaalia tuote-esittelyä varten. Mitä pirteämpi pöytä on, sitä houkuttelevampi se on. Toivon, että saisin joitain materiaaleja, jotka auttaisivat tässä. Ohessa vielä kuva siitä, minkälaiseksi olen hahmotellut pöydän. Pitäisin vieressä pientä kylmä-allasta, laittaisin mehuja sinne sekä myös pöydälle maistiasmehukuppojen taakse. Pieni pehmolelu pöydällä houkuttelee perheen pienempiäkin maistamaan. Green Juicing-mehuja oli käytetty eri resepteissä, ja ajattelinkin tehdä reseptilappusia, jotta ihmiset voisivat kokeilla näitä uutuusjuomia eri muodossa. Tähän lopuksi vielä lisään piirroksen, jonka tein hahmottaakseni suurin piirtein pöydän rakennelman.



Lisäys; Mahdollinen etukäteismarkkinointi

Tuote-esittelyä voisi Prismassa markkinoida laittamalla infolappuja, joissa kerrottaisiin päivämäärä ja milloin olisi maistelua luvassa. Prisman radiota, eli kuulotusjärjestelmää voisi käyttää hyväkseen, kertomalla että mehuhyllyllä alkaa pian maistelut. Tuote-esittelypisteen lähellä voisi olla kyltti, jossa opastettaisiin tulemaan maistamaan mehuja.

Nettisivuja ja sosiaalista mediaa voisi käyttää hyödykseen- ihmiset käyttävät niitä tänä päivänä paljon. Esimerkkinä Twitter tai Facebook, ehkäpä yleisimmät kanavat. Jos käyttäisi jotain noista vaihtoehdoista, sanakin rupeaisi leviämään perheen, kavereiden tai sukulaisten kesken ja paikalle tultaisiin isolla joukolla. 

2 kommenttia:

  1. Suunnitelma on hieno. Siinä on huomioitu melkein kaikki tarpeellinen ja se on myös myyvä. Tektisi on (niin kuin kokoajan) todella helppoluikuista ja selkeää.
    Onimaisuudet edut ja hyödyt on käsitelty kattavasti. Kannattaa miettiä sellaisia myyntiperusteluja/ominaisuuksia kuin sopiva, paljon, vähän, riittävästi. ne ovat mielipiteitä: toiselle sopiva toiselle ei. Kannattaa miettiä, miitä vastaat, kun asiakas sanoo, että ei minusta paljon/vähän jne. Selkeät faktat: 2 kiloa hedelmiä, 37,5 % päivän C-vitamiinin tarpeista ovat siksi helpompia perusteluja.
    Mahtoiko puuttua tehtävästä, mutta tähän kaivataan jotain tietoa etukäteismarkkinoinnista: miten tiedotetaan esittelystä? Ja siinä voit panostaa omaan mielikuvitikseen 8se on sitä arvokata omaa työtä). kaikkea ei tarvitse toteuttaa.

    VastaaPoista
  2. Jep!

    Juuri näin siis etukäteismarkkinointi. Ne kaikki, jotka suunnittelet sinun pitäisi myös toteuttaa: infolappu, radion teksti, kyltti sekä nettisivut ja sosiaalinen media. Yhtenäinen linja on tietysti tärkeä asia:)

    VastaaPoista