TUOTENEUVONTA
Yleistä liikkeessä
Olen töissä Hämeenlinnan
Prismassa teollisten osastolla päivittäistavaraosastolla. Teollisen osastoihin
kuuluvat mehut, keksit, säilykkeet, UHT-maidot, pastat, riisit, murot, myslit,
hiutaleet, makeuttaminen, kahvi, tee, mausteet, leivonta-aineet, ketsupit,
sinapit, kastikkeet, hillot, karkit, pähkinät, lastenruoat, vaipat,
eläintenruoat sekä pesuaineet. Valikoima on niin suuri, että jokaiselle löytyy
jotain.
Tuotetietoutta pitää omata sen
verran että tietää perustiedot joka osaston tuotteista. Apua löytyy
tarvittaessa työkavereilta, joilla on tuotetietoutta vielä vähän enemmän ja
joilla on enemmän kokemusta työstä ja kiperistä kysymyksistä. Asiakkaat
kyselevät erityisesti luomutuotteiden perään.
Liikkeen osaston vastaaville on
tarjottu koulutusta liittyen osaston vastaavan tehtäviin, esimerkkinä nyt
lihaosasto. Lihaosaston vastaaville opetetaan esimerkiksi se, että kuinka
paljon lihoja kannattaa tilata, ettei tilaa liikaa ja lihoja jää yli hirveästi.
Se taas tuhlaa työaikaa, kun on paljon tavaraa varastossa.
Oma tuoteneuvonnan
näyttö
Tuoteneuvonnan näyttöni tulee
olemaan tuoremehuista. Pyrin, että siitä tulee opettavainen. En tällä tarkoita
pelkästään itseäni vaan toivon opettavani myös tuotteiden avulla asiakkaita.
Tulen toteuttamaan sen 20.päivä syyskuuta lauantaina, 10-16 aikaan, jolloin
asiakkaita on eniten liikkeellä. Toteutan sen mehu-osastolla, toivoen että
leipä- ja juusto-osastolla olevat asiakkaat eksyisivät maistelemaan mehuja
mehu-osastolle. Sen kautta niin sanottu valtavirta kulkee.
Etsin näyttöä varten tietoja
internetistä, varsinkin God Morgonin omilta suomenkielisiltä sivuilta. Tietoa
löytyy myös esimerkiksi Arlan sivuilta. Netistä löytyy hyvin tietoa ja kaikki
olennaiset tiedot, joita tarvitsen.
Tavoittelen parasta arvosanaa
näytöstä. Tulen sen saavuttamaan olemalla reipas, oma-aloitteinen ja luova.
Minulla on selvä oma visio näytöstäni. Panostan erityisesti tuotetietouteen
joka on olennaisin asia tässä näytössä. Aion seurata tavoitteideni
saavuttamista työpaikkaohjaajani kanssa, myyntilukujen avulla ja yleisen
palautteen kautta.
Tuote-esittelyn
suunnittelu
![]() |
kuvalähde: |
Tuote
Tuote-esittelyn aiheena on God
Morgon Green Juicing (Porkkana-appelsiini, punajuuri-omena)-mehut sekä God
Morgon Mango-Passion-mehu.
Saatavuus, tuote-esittelyn paikka
Mehuja löytyy Suomesta kaikkien
isojen ketjujen (S-ryhmä, Kesko, Suomen Lähikauppa Oy) valikoimista. Pidän
tuote-esittelyn Hämeenlinnan Prismassa, jossa on myös laaja valikoima God
Morgonin mehuja. Esittely on hyvä pitää mehuosastolla. Se on kätevä tapa tehdä
mahdollista lisämyyntiä ja herättää asiakkaan mielenkiintoa. Noin yleisesti
asiakkaat kiertävät kaupassa maito- ja juustohyllyjen kautta kassoille, ja
mehuhylly on juurikin juustohyllyn vieressä. Näin suurin osa asiakkaista huomaa
mahdollisuuden maistella mehuja.
Prisman juuret perustuu sata
vuotta sitten perustettuihin osuuskauppoihin, jotka perustettiin vastaamaan
kuluttajien tarpeisiin. Ihmiset halusivat laadukkaita tuotteita edullisesti.
Tämä oli osa Prisman liikeideaa ja sitä se on vieläkin. Prisma on tarkoitettu
lapsiperheille, myymälät sijaitsevat keskeisillä paikoilla ja hyvien
liikenneyhteyksien päässä. Nämä kaikki kuuluvat Prisman liikeideaan. Prismasta
löytyy laaja valikoima tarpeellisia sekä laadukkaita tavaroita ja palveluita
kohtuulliseen hintaan.
Tuotteen ominaisuudet
Mehut säilyvät juomakelpoisina
avaamattomana jääkaapissa purkissa lukevaan päivämäärään asti alle +8-asteessa.
Avattuina mehut säilyvät 7 päivää (alle +8-asteessa). Mehutölkit kestävät valoa
mutta niitä suositellaan säilyttämään jääkaapissa, varjossa tai viileässä
paikassa. Tölkissä on kätevä muovikorkki, joka tekee mehutölkistä vielä
käytännöllisemmän ja se kestää kulutusta siten paremmin. Korkin voi kierrättää,
niin kuin tölkinkin. Tölkki huuhdellaan ensin, sitten litistetään, laitetaan
korkki takaisin paikoilleen ja viedään kierrätyskartonki astiaan.
Mehutölkkien ulkonäössä on
panostettu tuoreuden esilletuomiseen. Varsinkin Green Juicing- mehujen
purkeissa - mehutölkissä on kuvassa kaikki ne tuoreet raaka-aineet, joista
mehut ovat valmistettu. Kaupallinen laatu on siis tässä isossa elementissä ja
se on tuotu ulkonäöllä esiin. Tölkki sisältää laadukasta mehua ja oikein
säilytettynä siitä voi nauttia huoletta.
Green Juicing-mehut ovat puolet
vihanneksia, puolet hedelmiä. Vihannekset tuovat mehuun energian ja hedelmät
herkullisen maun. Makuina on porkkana-appelsiini ja punajuuri-omena. Vanha
suosikki Mango-passion taas on kahden eksoottisen hedelmän seos. Niistä syntyy
sopivan kirpeä, mutta maukas mehu.
![]() |
kuvalähde: |
Ominaisuus, etu, hyöty
Green Juicing-mehuissa puolet
mehusta ovat vihanneksia. Vihannekset antavat uutta energiaa ja oman makunsa
mehuun. Mehu toimii siis pikaiseen energian tarpeeseen, se toimii sekä
välipalaksi että aamun aloittajaksikin.
Puolet mehusta on taas siten
hedelmiä. Hedelmät tuovat mehuun herkullista makua. Hedelmät ja vihannekset
löytävät siis täydellisen harmonian energiapitoisena mutta herkullisena mehuna.
Green Juicing-mehujen hedelmät
ja vihannekset tulevat suoraan luonnosta. Tiedät juodessasi, että olet juomassa
puhdasta ja tuoretta mehua, puhtaista ja tuoreista raaka-aineista. Tämän
ansiosta mehu maistuu raikkaalta ja maukkaalta.
Punajuuri-omena-mehussa on 37,5%
C-vitamiinia päivän saantisuosituksesta. C-vitamiiniin mehun tuo Acerola-marja.
Mehulla on siis hyviä terveysvaikutuksiakin.
Mehuista löytyy paljon eri
raaka-aineita. Siten ne poikkeavat muista perustuoremehuista, joissa makuja on
korkeintaan kaksi. Raaka-aineiden paljous mahdollistaa aivan uudenlaisen mehun
ja uudenlaisen maun.
Mango-Passion-mehun eksoottinen
yhdistelmä mahdollistaa maukkaan tuoremehun. Se on hieman uudenlainen ja
poikkeaa vanhoista tutuista tuoremehuista. Mango ja passion tekevät herkullisen
yhdistelmän ja se on varmasti avain sen suosioon.
Mehut ovat käytettävissä
smoothieihin ja muihin resepteihin. Green Juicing-mehuille on kehitetty parikin
esimerkkiä. Ne toimivat hyvänä pohjana myös ruoanlaitossa ja leivonnassa. Täten
Green-Juicing mehut eivät siis ole pelkkiä tuoremehuja, vaan niillä on useampia
käyttötapoja.
Pakkaus on kokonaan
kierrätettävä. Korkkia myöten pakkauksen voi laittaa kierrätyskartonkiastiaan.
Näin kierrätys jatkuu ja maapallo kiittää!
Mehuilla on houkuttelevan
hyvännäköiset purkit. Erityisesti Green Juicing-mehujen kannessa olevat tuoreet
raaka-aineet herättävät mielenkiinnon. Parhaimmassa tapauksessa purkki voi
auttaa ostopäätöksen kanssa.
Mehut ovat yhden litran
mehutölkeissä. Litran mehutölkki on sopiva koko, ei liian iso, mutta ei liian
pienikään, varsinkin jos haluaa vain kokeilla. Se on siltikin riittoisa ja
riittää kovemmallekkin kuluttajalle.
Prisman mehuhylly |
Haastajat
Verrattaessa vihermehuihin, God Morgonilla ei ole
siinä kategoriassa muita vastuksia. Mutta Mango-passion-mehua ja muuten
ajatellen God Morgonin mehujen suurimpia haastajia ovat Tropicana, Rainbow,
Valio, Brämhults, Marli ja Innocent. Niistä suurin on maailman suurin
mehunvalmistaja Tropicana, jolla on maineikas historia mehunvalmistajana.
Tropicanan mehut on ollut esillä mainoksissa paljon ja Tropicanasta syntyy
raikas kuva mieleen. Arla Ingman, joka toimittaa myös God Morgonin mehuja, toimittaa
myös Tropicanan mehuja.
Seuraavaksi haastajaksi mainitsisin Valion, jonka
mehuvalikoima on todella laaja. Esimerkiksi Prismassa ne sijaitsevat lähellä
God Morgonin mehuja, yhtälailla kun Tropicanaakin. Valion läheisyys ja
suomalaisuus on iso valttikortti heille.
Toinen suomalainen, Marli, on myös huomattava haastaja todella laajalla
valikoimallaan. Marlilla on monta suomalaiselle tuttua ja turvallista
tuotemerkkiä.
S-ryhmän kaupoissa myös iso haastaja on Rainbow.
Rainbowin mehut ovat hyvälaatuisia ja edullisia. Hinta on valttikortti, mutta
Rainbowilla ei ole vihermehua tai mango-passionin kaltaista eksoottista
yhdistelmää valikoimassaan.
Huomioisin myös pienet haastajat - Innocentin ja
Brämhultsin. Innocentin mehuvalikoima ei ole yhtä komea kuin heidän smoothievalikoima,
mutta vaihtoehtoja löytyy jo. Brämhults muistuttaa Innocentia, mutta se tulee
lähempää eli naapurimaastamme Ruotsista ja sen mehuvalikoima on hieman parempi.
Nämä pienet haastajat hyvin suunnitelluilla ja huomiota herättävillä pakkauksillaan
saa jo monien päät kääntymään. Mehut ovat myös laadukkaita ja hyvän makuisia ja
ne tulee ottaa huomioon mehujen välisessä kilpailussa.
Mehuhyllyssä nämä kaikki on lähellä toisiaan ja hylly on täynnä valikoimaa, jotta jokaiselle löytyisi oma vaihtoehto. Hyllystä kuuluu löytyä brändituote (tässä tapauksessa God Morgon ja Tropicana), haastaja (Valio) ja edullinen tuote (Rainbow). Näin kilpailua saadaan edistettyä ja jokaisen merkin myyntiä kasvatettua.
Kohderyhmä
Green Juicing-mehut ovat
nuorekkaita ja sille pitäisinkin kohderyhmänä 19-25-vuotiaita nuoria naisia. Terveydestä
on alettu pitämään tehokkaammin huolta ja terveelliset elämäntavat ovat
suosiossa nuorilla aikuisilla. Mehujen raaka-aineet ovat suoraan luonnosta, ja
tuoreus onkin tärkeää. Itseään kunnossa pitävät miehet voivat innostua
vihermehun ideasta, mutta valitsin naiset, koska he seuraavat enemmän trendejä
ja ovat uskaliaampia kokeilemaan uutuuksia.
Vihermehut ovat pikkuhiljaa
alkaneet rantautua tänne Suomeenkin. Ruotsin puolella ne ovat olleet jo kovassa
suosiossa. Ihan perheen pienimmät voivat vieroksua mehun makua, joka on
uudenlainen. Mehu, jossa on puolet vihanneksia ja puolet hedelmiä ei ole
tavanomainen yhdistelmä.
Myyntipuhe
Green Juicing yhdistää hyödyn ja
nautinnon mehussa. Mehu on puoliksi vihanneksia ja puoleksi hedelmiä, jotka
tulevat suoraan luonnosta. Hyvää tekevät vihannekset antavat energiaa ja
mehujen hedelmät tuovat herkullisen makunsa mukaan. Nämä Green Juicing-uutuudet
ovat maultaan porkkana-appelsiini sekä punajuuri-omena. Vihermehujen lisäksi
löytyy kestosuosikki Mango-passion, mehu joka poikkeaa tavanomaisesta
tuoremehusta makuyhdistelmällään. Raikas mango ja kirpeähkö passionhedelmä
tekevät täydellisen parin ja lopputuloksena on herkullinen täysmehu.
Vihermehut sisältävät runsaasti
vihanneksia. Vihermehu on virkistävä ja herkullinen – vihreää energiaa
maukkaimmassa muodossaan. Porkkana-appelsiinissa löytyy porkkanoiden makeutta
ja auringossa kypsyneiden appelsiinien virkistävää makua. Punajuuri-omenassa
maistat punajuuren lämpimiä sävyjä ja läpi pistää karpalon aromikas maku.
Mango-passion on eksoottinen makuyhdistelmä, jossa yhteen litraan mehua on
käytetty noin 2kg hedelmää.
Tulosten seuranta
Aion seurata tavoitteideni
saavuttamista työpaikkaohjaajani kanssa, myyntilukujen avulla ja yleisen
palautteen kautta. Tavoitteena olisi selkeästi kasvattaa mehujen myyntiä ja
tuoda Green Juicing-mehut ihmisten tietoisuuteen paremmin. Mango-Passion on jo
suosittu mehu, ja pyrin sen suosiota jatkamaan tuplaamalla myynnin. Uskon, että
varsinkin viimeisenä mainittu mehu tulee myymään hyvin ainutlaatuisen makunsa
vuoksi. Silti se ei ole liian rohkea veto, niin kuin Green Juicing-mehut ovat.
Tilaan mehut 16.päivä Prismaan
ja otan yhteyttä, jos saisin muuta materiaalia tuote-esittelyä varten. Mitä
pirteämpi pöytä on, sitä houkuttelevampi se on. Toivon, että saisin joitain
materiaaleja, jotka auttaisivat tässä. Ohessa vielä kuva siitä, minkälaiseksi
olen hahmotellut pöydän. Pitäisin vieressä pientä kylmä-allasta, laittaisin
mehuja sinne sekä myös pöydälle maistiasmehukuppojen taakse. Pieni pehmolelu pöydällä
houkuttelee perheen pienempiäkin maistamaan. Green Juicing-mehuja oli käytetty eri resepteissä, ja ajattelinkin tehdä reseptilappusia, jotta ihmiset voisivat kokeilla näitä uutuusjuomia eri muodossa. Tähän lopuksi vielä lisään piirroksen, jonka tein hahmottaakseni suurin piirtein pöydän rakennelman.
Lisäys; Mahdollinen etukäteismarkkinointi
Tuote-esittelyä voisi Prismassa markkinoida laittamalla infolappuja, joissa kerrottaisiin päivämäärä ja milloin olisi maistelua luvassa. Prisman radiota, eli kuulotusjärjestelmää voisi käyttää hyväkseen, kertomalla että mehuhyllyllä alkaa pian maistelut. Tuote-esittelypisteen lähellä voisi olla kyltti, jossa opastettaisiin tulemaan maistamaan mehuja.
Nettisivuja ja sosiaalista mediaa voisi käyttää hyödykseen- ihmiset käyttävät niitä tänä päivänä paljon. Esimerkkinä Twitter tai Facebook, ehkäpä yleisimmät kanavat. Jos käyttäisi jotain noista vaihtoehdoista, sanakin rupeaisi leviämään perheen, kavereiden tai sukulaisten kesken ja paikalle tultaisiin isolla joukolla.
Suunnitelma on hieno. Siinä on huomioitu melkein kaikki tarpeellinen ja se on myös myyvä. Tektisi on (niin kuin kokoajan) todella helppoluikuista ja selkeää.
VastaaPoistaOnimaisuudet edut ja hyödyt on käsitelty kattavasti. Kannattaa miettiä sellaisia myyntiperusteluja/ominaisuuksia kuin sopiva, paljon, vähän, riittävästi. ne ovat mielipiteitä: toiselle sopiva toiselle ei. Kannattaa miettiä, miitä vastaat, kun asiakas sanoo, että ei minusta paljon/vähän jne. Selkeät faktat: 2 kiloa hedelmiä, 37,5 % päivän C-vitamiinin tarpeista ovat siksi helpompia perusteluja.
Mahtoiko puuttua tehtävästä, mutta tähän kaivataan jotain tietoa etukäteismarkkinoinnista: miten tiedotetaan esittelystä? Ja siinä voit panostaa omaan mielikuvitikseen 8se on sitä arvokata omaa työtä). kaikkea ei tarvitse toteuttaa.
Jep!
VastaaPoistaJuuri näin siis etukäteismarkkinointi. Ne kaikki, jotka suunnittelet sinun pitäisi myös toteuttaa: infolappu, radion teksti, kyltti sekä nettisivut ja sosiaalinen media. Yhtenäinen linja on tietysti tärkeä asia:)