3. tehtävä: Esillepanoratkaisut

Esillepanoratkaisut Seppälässä


Yleistä liikkeestä

Metallinen osa on kaari
Tuotteet ovat Seppälässä esillä seinäpiikeillä tai kaarilla, lattiatelineillä tai pöydillä. Jokaisella vaatemallistolla on oma osastonsa. Seppälästä löytyvät naisten (Seppälä Woman), nuorten naisten (Link), isokokoisten naisten (Great Girls), miesten (Seppälä Men), lasten (Seppälä Girls, Seppälä Boys), asusteiden (Seppälä Accessories), kylpy- ja pyjamavaatetuksen (Seppälä Loungewear) sekä meikkien osastot. Tuotteet ovat siististi hyllyllä ja jokaiselle vaatteelle on oma henkarinsa. Henkareita on monta erilaista eri vaatetyypille. 







Piikki
Vaatteita näkyy myös nukeilla. Nukkia löytyy jokaiselta osastolta. Jokaiselta osastolta löytyy vähintään yksi torso (eli nukke, jolla ei ole lainkaan jalkoja). Jollakin osastolla saattaa olla jopa kaksi kokonaista nukkea. Myös näyteikkunassa saattaa joskus olla puettuja nukkeja. Kaikki nuket ovat puettu ajankohtaisesti teemojen mukaan.Värimaailmat on harkittuja ja ne yhdistyvät osaston väreihin.



Oma visuaalisen myyntityön näyttöni

Oma näyttöni tulee koostumaan kaikista niistä esillepanon rakentamisen mahdollisuuksista sekä jokapäiväisestä tekemisestä. Jokapäiväiseen tekemiseen kuuluu myymälän siivoaminen ja siten sen ulkonäön ylläpitäminen. Henkareista tippuneiden vaatteiden tai pöydällä hiplattujen paitojen uudelleen laittaminen on juurikin tätä esillepanoa, joka on arvokasta liikkeelle. Jos sitä ei tekisi, myymälä näyttäisi sotkuiselta ja antaisi liikkeelle huonoa kuvaa.


Siivoamisen ohella aion auttaa osastojen rakentamisessa. Ensimakua on jo Link-malliston osaston kokoamisesta. Lähiviikkoina tulossa olisi lasten ja naisten osastojen rakentelua. Kun osaston tuotteiden paikat muuttuu, tulee konttorilta ohjeet siihen, minkä näköistä jälkeä pitäisi tulla. Tulen rakentamaan osastoja yhteistyössä osastojen vastaavien kanssa, sillä loppupeleissä heidän sanansa merkitsee ja he tekevät merkittävät päätökset.

Link-mallistoa tehdessäni asetin selkeän tavoitteen - oppisin osaston rakentamisen perusasiat. Lasten ja naisten osaston rakentamisessa toivoisin syventäväni tätä oppia ja pystyisin olemaan oma-aloitteinen siinä määrin, mitä vaan pystyy. Pyrin siihen, että esillepanon tärkeimmät tietotaidot olisivat hallussa ja saisin koulussa opittuja asioita tuotua esille tekemisessäni.

Tuloksellisuutta tulee seurattua aina osaston tehtyä osaston vastaavan kanssa. Katsotaan, millaista jälkeä tulee ja vaihdetaan mielipiteitä. Osaston vastaava kertoo suoran palautteensa ja jos siitä koituu jälkitoimia, ne hoidetaan. 

1 kommentti:

  1. Teksti on asiaa ja siinä käydään läpi kaikki näytössä arvioitavat alueet. Mikä se sinun "isompi ja itseänäisempi" työsi on? Link-mallisto? Vai onko niitä useita.
    Siitä/jostain niistä voisit kirjoittaa vielä tarkemmin: mitä suunnittelit ja miksi, miten suunniitelmat muuttuivat toteutukseen ja pohtia, voisiko tätäkin näyttöä arvioida jotankin taloudellisesti? Hyvä kuvia, myös eilisen päiväkirjassa. Esillepanon pohdintaahan oli kyllä päiväkirjassa.

    VastaaPoista